وارد شدن به حالت Safe Mode در ویندوز  10

 

زمانی که برای سیستم عامل شما مشکلی بوجود می آید، تنها راه حل ممکن برای برطرف کردن مشکل آن، وارد شدن به حالت Safe Mode است. اما به خاطر اینکه ویندوز 10 سرعت بسیار بالایی برای اجرا داشته، امکان استفاده از کلیدهای F8  یا Shift + F8 برای وارد شدن به حالت Safe Mode در ویندوز 10 وجود نداشته باشد. به همین خاطر امروز ما برای شما نحوه وارد شدن به حالت Safe Mode در ویندوز 10 را با روش های مختلفی به جز فشار دادن کلیدهای F8  یا Shift + F8 به شما آموزش خواهیم داد.

وارد شدن به حالت Safe Mode در ویندوز 10

در چه زمان هایی Safe Mode در ویندوز 10 استفاده کرد؟

Safe Mode یا همان حالت امن در ویندوز 10 در ساده ترین شکل ممکن اجرا خواهد شد بدون اینکه درایورها، نرم افزارهای شخص ثالث و سرویس های غیر ضروری فعال باشند. حالت امن به خاطر اینکه رزولوشن صفحه را تا جایی که میتواند به شکل مطلوب حفظ می کند، بهترین گزینه برای برطرف کردن مشکلات نرم افزاری ویندوز 10 خواهد بود. برای مثال در حالت امن شما میتوانید برنامه ای خاص برای برطرف کردن مشکلات در ویندوز 10 را اجرا کنید که در حالت عادی با مشکل مواجه است. در صورتی که این اتفاق در حالت امن تکرار نشد، اطمینان داشته باشید که مشکل به یکی از درایورهای نصب شده و سرویس هایی که در پس زمینه ویندوز فعالیت می کنند، برمیگردد. حالت امن همینطور میتواند گزینه خوبی برای پاک کردن درایورهایی باشد که مشکلاتی زیادی را بوجود آورده اند. در صورتی که بعد از بروز رسانی یکی از درایورها با کند شدن و ضعیف شدن ویندوز روبرو شدید، میتوانید با وارد شدن به حالت Safe Mode تغییرات انجام شده را حذف کنید. همچنین حمله های بدافزاری نیز میتواند یکی از دلایل استفاده از حالت امن باشد. اگر ویندوز شما آلوده شده باشد، با بوت کردن به حالت امن بدون نیاز به دسترسی به اینترنت، کدهای بدافزار دیگر امکان دانلود کردن کدهای اضافی را نخواهند داشت. با اینکار خیلی راحت تر میتوانید بدافزارها را پیدا کرده و آن ها را حذف کنید.

در چه زمان هایی Safe Mode در ویندوز 10 استفاده کرد؟

استفاده از Shift + Restart

در صورتی که میتوانید به طور عادی وارد ویندوز 10 شوید و حالا به هر دلیل میخواهید وارد حالت Safe Mode شوید، مراحل زیر را دنبال کنید :

  • برای شروع روی گزینه Power در منوی استارت کلیم کرده و سپس کلید Shift روی صفحه کلید را نگه دارید و در آخر روی گزینه Restart کلیک کنید.
  • کامپیوتر شما مجددا راه اندازی شده اما اینبار به جای اجرا شدن سیستم عامل، صفحه ای با عنوان Choose an Option برای شما باز خواهد شد که بین تمام گزینه های آن باید روی گزینه Troubleshoot کلیک کنید.
  • حال در صفحه مربوطه گزینه Advanced Options را انتخاب کنید.
  • در صفحه جدید که برای شما باز شده گزینه Startup Settings را باز کنید.
  • هم اکنون در صفحه جدید برای دسترسی به Startup Settings می بایست یکبار سیستم خود را Restart کنید. برای انجام اینکار روی دکمه Restart کلیک کنید.

بعد از اینکه کامپیوتر شما مجددا راه اندازی شد، تنظیمات مربوط به استارت آپ یا همان Startup Settings کلیک کنید. سپس یکی از گزینه های شماره چهار، پنج و یا شش را انتخاب کنید. انتخاب یکی از این گزینه ها به این بستگی دارد که چگونه میخواهید وارد Safe Mode ویندوز شوید. توجه داشته باشید که برای انتخاب گزینه مورد نظر باید از کلیدهای شماره در ویندوز و یا یکی از کلیدهای F4 تا F6 استفاده کنید. گزینه های چهار، پنج و شش به ترتیب شامل زیر می باشند :

  • انتخاب گزینه چهارم شما را وارد Safe Mode با کمترین امکانات خواهد کرد (بدون اینترنت و بدون دسترسی به شبکه)
  • با انتخاب کردن گزینه پنجم، حالت Safe Mode همراه با اینترنت اجرا خواهد شد.
  • گزینه ششم نیز Safe Mode را با دسترسی به Command Prompt برای شما اجرا خواهد کرد.

استفاده از Shift + Restart

استفاده از تنظیمات یا Settings

از دیگر روش های وارد شدن به Safe Mode در ویندوز 10 میتوان به استفاده از گزینه Recovery Options در قسمت تنظیمات اشاره کرد.

برای استفاده از این روش در ابتدا وارد منوی استارت شده و در قسمت جستجو عبارت Recovery Options را تایپ کرده و جستجو کنید تا نمایش داده شود، سپس در قسمت نتایج کلیک کنید.

بعد از نمایش پنجره Settings، گزینه Restart Now از قسمت Advanced Startup را انتخاب کنید.

با انتخاب این گزینه کامپیوتر شما مجددا راه اندازی خواهد شد و مثل روش اول مسیر Troubleshoot > Advanced Options > Startup Options > Restart را طی کنید و بعد از Restart دوباره، یکی از گزینه های چهار تا شش را انتخاب کنید تا وارد حالت Safe Mode شوید.

استفاده از تنظیمات یا Settings

ایجاد مزاحمت برای فرآیند بوت شدن سیستم عامل

در صورتی که ویندوز 10 در حین اجرا شدن با مشکل روبرو شود و قابلیت اجرا شدن را دست بدهد، میتوان ویندوز را مجبور به اجرا در حالت Safe Mode کرد :

  • برای انجام اینکار تنها لازم است که حین بوت شدن ویندوز دکمه پاور و یا ریست کامپیوتر را فقط برای چند ثانیه نگه داشت تا کامپیوتر خاموش شود. تقریبا اینکار را سه بار انجام دهید.
  • بعد از سومین بار کامپیوتر شما به صورت خودکار صفحه Preparing Automatic Repair را نشان میدهد. در این صورت باید چند لحظه صبر کنید تا کار این صفحه تمام شود.
  • زمانی که صفحه Automatic Repair نشان داده شد، گزینه Advanced Options را انتخاب کنید.
  • سپس از قسمت Choose an Option روی گزینه Troubleshoot کلیک کنید.
  • سپس مثل روش اول که توضیح داده شد، مراحل Advanced Options > Startup Settings > Restart را رفته و یکی از گزینه های چهار تا شش را انتخاب کنید.

ایجاد مزاحمت برای فرآیند بوت شدن سیستم عامل

استفاده از مدیای نصب ویندوز 10

در صورتی که دارای USB بوتیبل و یا DVD ویندوز 10 باشید، میتوانید با استفاده از آن ها به راحتی وارد Safe Mode ویندوز شوید. برای انجام اینکار باید از Command Prompt نیز کمک بگیرید.

  • برای شروع فلش و یا DVD ویندوز 10 را به دستگاه وصل کرده و کامپیوتر را دوباره راه اندازی کنید.
  • احتمالا از شما درخواست می شود که برای بوت شدن از سمت فلش یکی از کلیدهای کیبورد را بزنید. بعد از فشار دادن یکی از کلیدها، با دیدن پنجره نصب روی گزینه Next کلیک کنید.
  • در صفحه ای که مشاهده می کنید، روی گزینه Repair Your Computer کلیک کنید.
  • سپس از صفحه Advanced Options گزینه Command Prompt را انتخاب کنید.

برای اینکه بتوانید وارد حالت Safe Mode شوید باید یکی از دستور زیر را در Command Prompt ویندوز 10 وارد کرده و در آخر روی گزینه اینتر کلیک کنید :

Safe Mode معمولی بدون دسترسی به اینترنت و سیستم‌ های شبکه :

bcdedit /set {default} safeboot minimal

Safe Mode با دسترسی به اینترنت:

bcdedit /set {default} safeboot network

Safe Mode با دسترسی به Command Prompt :

bcdedit /set {default} safebootalternateshell yes

بعد از وارد کردن دستور، از Command Prompt خارج شوید. حالا با صفحه ای روبرو خواهید شد که چند بار به آن اشاره کرده ایم. بعد از گذراندن مراحل گفته شده روی Continue کلیک کنید تا وارد حالت Safe Mode شوید.

استفاده از مدیای نصب ویندوز 10

استفاده از تنظیمات سیستمی

در صورتی که میخواهید به صورت مکرر وارد حالت Safe Mode شوید، نباید از روش های ذکر شده استفاده کنید. در حقیقت برای اینکه بتوانید با استفاده از روش های گفته شده چند بار وارد Safe Mode شوید، باید چند بار تمام مراحل را دنبال کنید. اما خوشبختانه روش دیگری برای انجام اینکار وجود داشته که در ادامه توضیح خواهیم داد :

در منوی استارت عبارت System Configuration را تایپ کرده و اینتر بزنید. سپس در پنجره ای که برای شما باز شده روی گزینه System Configuration کلیک کنید تا اجرا شود.

در پنجره جدید که برای شما باز شده، از قسمت Boot Options گزینه Safe boot را فعال کنید. سپس با توجه به چیزی که نیاز دارید، یکی از گزینه های زیر را فعال کنید :

  • گزینه Minimal شما را با ابتدایی ترین حالت و بدون دسترسی به اینترنت وارد حالت Safe Mode می کند.
  • گزینه Alternate Shell شما را با دسترسی به Command Prompt وارد حالت Safe Mode می کند.
  • گزینه Network نیز شما را با دسترسی به اینترنت وارد حالت Safe Mode خواهد کرد.

در آخر روی گزینه Apply و سپس OK کلیک کرده تا تنظیمات مورد نظر اعمال شده و ذخیره شوند. سری بعد که کامپیوتر خود را دوباره راه اندازی کنید، ویندوز به صورت خودکار وارد حالت Safe Mode می شود. در صورت تنظیم کردن ویندوز در این حالت، Safe Mode به صورت نامحدود برای شما تکرار خواهد شد، اگر بخواهید این تنظیمات را از بین ببرید، باید دوباره وارد System Configuration شده و حالت Safe boot را غیر فعال کنید.

استفاده از تنظیمات سیستمی