موضوعی که به‌جرئت می‌توان آن را مهم‌ترین رکن شبکه‌های اجتماعی همچون توییتر و اینستاگرام دانست. در این بخش به شما خواهیم گفت که هشتگ چیست و چرا مهم است و چه کاربردهایی دارد.

معرفی ابزارهای کاربردی اینستاگرام برای بازاریابی


سادهترین مثالی که میتوان برای تعریف هشتگ به کار برد، طبقهبندی یا Category است. همانطور که در سایتها، پستها دستهبندی خاصی دارند (بازی، نرمافزار و...) پستهای اینستاگرام نیز میتوانند به کمک هشتگ‌‌ها، موضوع خود را مشخص کنند و در جستجوها به آسانی پیدا شوند. این موضوع با کمک کاراکتر # انجام میشود، به این معنا که با قرار دادن این کاراکتر در ابتدای کلمات، میتوان آنها را به یک دستهبندی برای پست تبدیل کرد. برای مثال اگر می‌خواهید عکسی از کاور آهنگ فندک تب دار محسن چاوشی که برای سریال شهرزاد خوانده است منتشر کنید، میتوانید در متن پست از این هشتگهایی مانندزیر استفاده کنید

  • (Chavoshi #Shahrzad# یا هشتگ فارسی #چاوشی #شهرزاد)

به کمک این دو کلمه، شما دو دسته‌بندی متفاوت برای عکس خود مشخص کرده‌اید. حال اگر کاربران دیگر در بخش جستجوی هشتگ‌ها، کمله‌ی Chavoshi یا شهرزاد را وارد کنند عکس‌ شما نیز در لیست بلندبالای نتایج خواهد آمد.

حال که با تعریف هشتگ‌ها آشنا شدیم بهتر است نگاهی به دلایل اهمیت آن نیز داشته باشیم. هشتگ‌ها از ارزش و کاربرد بسیار بالایی برخوردارد که می‌توان از میان دلایل آن به ۳ مورد زیر اشاره کرد:

  • دلیل اول آنکه شما با جستجوی کلمه‌ای مانند CAT در بخش حساب‌های کاربری، تنها صفحه‌هایی را خواهید یافت که صرفا به گربه‌ها پرداخته‌ و به نوعی از کلمه‌ی cat در نام کاربری خود استفاده کرده‌اند. در حالی که ممکن است میلیون‌ها عکس دیگر وجود داشته باشد که کاربران دیگر در صفحه‌ی شخصی خود قرار داده باشند. به کمک هشتگ‌ها آن عکس‌ها نیز از چشم شما دور نخواهند ماند.

  • دلیل دوم سرعت‌عمل بالای هشتگ‌ها است به‌طوری که در اکثر برنامه‌های تلوزیونی زنده شاهد استفاده از این موضوع هستیم. به کمک هشتگ‌ها، می‌توان به سرعت کلمه یا موضوعی را در بین تمام کاربران اینستاگرام جستجو کرد. یک موتور جستجو برای اینستاگرام را تصور کنید با این تفاوت که نتایج آن بر خلاف گوگل که مدتی طول می‌کشد تا در موتور جستجو ثبت شوند، به‌صورت آنی و تنها ۱ ثانیه بعد از ارسال پستی با هشتگ مورد نظر، نمایش داده خواهد شد.

  • دلیل سوم قابلیت استفاده‌ از هشتگ‌ها برای برگزاری کمپین‌های مختلف است. برای مثال اگر مسابقه‌ی عکاسی زومیت و مایکت را به خاطر داشته باشید، حتما می‌دانید که به کمک یک هشتگ اختصاصی و خاص (selfie4myket#)، می‌توان مجموعه‌ای از عکس‌ها با محوریت‌های خاص را در مکانی عمومی جمع‌آوری کرد.

 


پیدا کردن موضوعات و بحث های مورد نظر به کمک هشتگ

همانطور که گفته شد، کاربران می‌توانند با استفاده از هشتگ‌ها، پست‌های ارسالی خود را به‌صورت آنی به آرشیو اینستاگرام اضافه کنند. این موضوع باعث می‌شود تا جستجو کردن یک موضوع خاص در اینستاگرام به آسانی امکان‌پذیر باشد. این موضوع برای تمام موارد امکان‌پذیر است؛ برای مثال اگر هشتک GalaxyS8 را انتخاب کنید با انبوه پست‌های مربوط به آن مواجه خواهید شد. البته اگر می‌خواهید مطالب مورد نظرتان فارسی باشد باید از هشتگ‌های فارسی مانند #گلکسی_اس۸ استفاده کنید.

اما جذابیت اصلی جستجو بر اساس هشتگ، امکان جستجوی موضوعات داغ روز است. برای مثال فرض کنید همین حالا مشغول تماشای یک مسابقه‌ی فوتبال بین پرسپولیس و استقلال هستید. شما در حین بازی یا بعد از پایان بازی میتوانید با جستجو کردن نام پرسپولیس یا استقلال یا دربی در بخش هشنگ‌ها، به سرعت به پست‌هایی که کاربران دیگر در همان لحظه در حال انتشار هستند دسترسی پیدا کنید. این موضوع باعث شده است تا هشتگ، به مهم‌ترین ابزار برای دسترسی سریع به اطلاعات داغ و تازه باشد.